• [ Pobierz całość w formacie PDF ]

     

     

     

     

    SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY

     

     

     

    mgr Anna Niedziałek

    nauczyciel stażysta

    PSP im. Marii Konopnickiej w Mniszku

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Z dniem 01.09.2011r. rozpoczęłam staż w wymiarze 9 miesięcy na stopień nauczyciela kontraktowego. W trakcie stażu realizowałam cele założone w planie rozwoju zawodowego, umożliwiające mi uzyskanie awansu zawodowego. Starałam się systematycznie i konsekwentnie realizować zaplanowane zadania. Sprzyjało to doskonaleniu mojej wiedzy      i umiejętności. Na początku stażu zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego poprzez analizę przepisów prawa oświatowego:

    - Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982 r. z późniejszymi zmianami,

    - rozporządzenie MENiS z dnia 01.12.2004 r.,

    - rozporządzenie MEN z dnia 14.11.2007 r.,

                  Nawiązałam również współpracę z opiekunem stażu poprzez zawarcie kontraktu,       w skład którego wchodziło określenie zakresu obowiązków stażysty oraz opiekuna stażu,       a także określenie zasad komunikowania się i współpracy, która była niezwykle pomocna      w przypadku wszelkich wątpliwości i pytań dotyczących pracy w przedszkolu, odbywania stażu czy też sporządzenia planu rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty. Plan ten przygotowałam we wrześniu 2011r. i został on zatwierdzony przez Panią Dyrektor mgr Annę Kawę . Plan obejmował następujące cele szczegółowe:

    1.      Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania oddziału przedszkolnego.

    2.         Poznanie dokumentacji obowiązującej w oddziale przedszkolnym i sposobów jej prowadzenia.

    lPoznanie przepisów dotyczących zapewnienia podopiecznym bezpiecznych                 i higienicznych warunków zabawy, nauki i wypoczynku.l

    4.      Doskonalenie warsztatu pracy poprzez uczestniczenie w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli i omawianie tych zajęć z prowadzącym.

    5.      Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu i omawianie ich.

    6.      Podniesienie kwalifikacji i zdobywanie nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej poprzez uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego:

    a.       wewnątrz placówki

    b.      poza placówką

    c.       samokształcenie

    7.      Wspieranie aktywności twórczej dzieci.

    8.      Pogłębianie współpracy z rodzicami.

    Dokumentację oraz opis przeprowadzonych działań wymaganych od nauczycieli ubiegających się o stopień nauczyciela kontraktowego skompletowałam według następujących wymagań.

     

    §6 ust. 2 pkt 1

    Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania placówki.

     

                  W ciągu pierwszych miesięcy stażu poznałam procedury awansu zawodowego nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego. W tym celu dokonałam analizy Karty Nauczyciela w sprawach awansu zawodowego nauczyciela oraz wybranych pozycji      z zakresu prawa oświatowego:

    ·        Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2000 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego oraz zmian (rozporządzenie MENiS z dn. 29.05.2002 r)

    ·        Zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 01.12.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

    ·        Zapoznałam się z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.11.2007r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli.

    ·         Przeczytałam także dodatkowe publikacje omawiające zasady ubiegania się      o stopień nauczyciela kontraktowego i na podstawie tych dokumentów zredagowałam plan rozwoju zawodowego i przedłożyłam go do zatwierdzenia Dyrektorowi przedszkola.

                  W celu lepszego zorganizowania pracy w okresie odbywanego stażu wraz                    z opiekunem stażu z panią mgr Joanną Skorupą sporządziłam kontrakt wzajemnej współpracy pomiędzy nauczycielem stażystą a opiekunem stażu. Uzgodniłam również z opiekunem stażu harmonogram spotkań oraz zasady według których, przygotowywałam scenariusze zajęć.

                  Na początku stażu zapoznałam się z Planem Rozwoju Przedszkola oraz z zadaniami wynikającymi z rocznego planu przedszkola na rok 2011/2012. Poznałam Statut Szkoły           i Przedszkola, a także zapoznałam się ze swoimi obowiązkami – zadaniami programowymi   i dodatkowymi. Dzięki analizie wyżej wymienionych dokumentów poznałam zasady funkcjonowania przedszkola oraz regulaminy, które w nim obowiązują. Kolejnym zadaniem było poznanie Nowej Podstawy Programowej dla Zespołu wychowania przedszkolnego oraz Programu wychowania przedszkolnego „Nasze przedszkole”.

    Zapoznałam się także z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących pracy w przedszkolu i poza nim, oraz uczestniczyłam w szkoleniu BHP. Analiza tych przepisów uświadomiła mi potencjalne źródła zagrożenia oraz sposób postępowania w trudnych              i niebezpiecznych sytuacjach.

    Zapoznałam się ze sposobami prowadzenia dokumentacji przedszkolnej: dziennik lekcyjny, miesięczne plany pracy dydaktyczno-wychowawczej, arkusze obserwacji oraz scenariusze zajęć.

                  Prowadziłam zgodnie z przepisami prawa oświatowego dokumentację pracy edukacyjnej (miesięczne plany pracy, dzienniki zajęć, karty obserwacji dziecka, dokumentację pracy indywidualnej z dzieckiem). Uczestniczyłam w szkoleniu BHP                i posiedzeniach Rady Pedagogicznej.

     

     

    §6 ust. 2 pkt 2

    Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań placówki, w której nauczyciel odbywał staż.

     

    Realizując to zadanie przez cały okres stażu pracowałam nad doskonaleniem swojego warsztatu pracy, aby w jak najlepszy sposób wypełniać swoje obowiązki zawodowe.

    Przygotowywałam pomoce dydaktyczne (załączone w scenariuszach). Utworzyłam własny warsztat pracy: teczki z pracami dzieci dla rodziców, tablice na których dzieci prezentują swoje prace, tworzyłam gazetki tematyczne i dekorowałam salę zajęć.
    Jako członek Rady Pedagogicznej brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Ponadto uczestniczyłam w kilku szkoleniach dla nauczycieli zarówno w szkole jak i poza szkołą.

    Wewnątrzszkolne formy doskonalenia:

    14.11.2011 - ,,Ewaluacja wewnętrzna pracy szkoły”

    30.11.201 1- ,,Statut podstawowym dokumentem regulującym”

    14.12. 20121 - ,,Pierwsza pomoc”

    26.04.2012 - ,,Monitorowanie, wdrażanie i realizacja nowej podstawy programowej wraz       z dokumentowaniem pracy szkoły”

    Zewnątrz szkolne formy doskonalenia:

    15.11.2011 - ,,Bezpieczeństwo pracy szkoły”

    24.04.2012 - ,,Awans zawodowy nauczyciela stażysty na stopień nauczyciela kontraktowego”

    Uważam zarówno wewnątrzszkolne, jak i pozaszkolne formy doskonalenia nauczycieli za bardzo cenne pod względem treści merytorycznych, oraz wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami.

    W ramach doskonalenia multimedialnych technik pracy na bieżąco śledziłam propozycje zadań i scenariuszy zajęć. Wykorzystywałam komputer do przygotowywania scenariuszy, dokumentacji, kart pracy oraz pomocy do zajęć.

     

    §6 ust. 2 pkt 3

    Znajomość środowiska dzieci, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem.

     

     

    W czasie odbywania stażu zapoznałam się z dokumentacją obserwacji prowadzonej    w przedszkolu, systematycznie współprowadziłam obserwację dzieci. W prowadzonych działaniach edukacyjnych starałam się uwzględniać rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby , potencjał rozwojowy i zainteresowania. Wszystkie te działania służyły zgłębieniu znajomości środowiska wychowanków, ich problemów oraz umiejętnej współpracy z ich środowiskiem.

    Poprzez ciągły kontakt z rodzicami, rozmowy z nimi, poznałam i zgromadziłam informacje o środowisku wychowanków, nawiązywałam dobre kontakty z dziećmi oraz współpracę z rodzicami.

    Chętnie służyłam pomocą i poradą rodzicom w sytuacjach problemowych dotyczących dzieci. Swoją postawą zawsze starałam się zachęcić rodziców do współpracy, pomóc przełamać lęki przed nowymi wydarzeniami w życiu ich dziecka prowadząc z nimi rozmowy indywidualne, składając podziękowania za wniesioną pomoc do grupy oraz dostarczając jak największej ilości informacji na temat ich dziecka, jak również pracy przedszkola.

    Współorganizowałam uroczystości z udziałem środowiska rodzinnego dziecka:

    ·         „Zabawa andrzejkowa” – spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi.

    ·         „Mikołaj”

    ·         „Bal karnawałowy” – zabawa karnawałowa organizowana dla dzieci i rodziców.

    ·         ,,Dzień Seniora” - uroczystość przedszkolna dla Seniorów z okazji ich święta – prezentacja przez dzieci montażu słowno-muzycznego.

    ·         „Dzień Mamy” – uroczystość przedszkolna dla mamy z okazji jej święta – prezentacja przez dzieci montażu słowno-muzycznego.

    ·         ,,Dzień dziecka”- spotkanie integracyjne z dziećmi.

    Dzięki różnym formom współpracy z rodzicami mogłam lepiej poznać potrzeby dzieci, przyczyny zachowań, zainteresowania czy frustracje i niezadowolenia. Staram się dostrzegać zarówno potrzeby i zdolności , pracując zarówno z dzieckiem zdolnym jak i potrzebującym specjalnej pomocy, troski i zrozumienia.

    Przygotowałam dzieci do następujących konkursów:

    ·         ,,Woda to nasz skarb”

    ·         ,,Najładniejsza Marzanna”

    ·         ,,Konkurs recytatorski’’

    ·         Gminny konkurs wielkanocnej Plastyki Obrzędowej w kategorii ,,Stroik Wielkanocny”

     

    §6 ust. 2 pkt 4

    Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

     

    Raz w miesiącu prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu, a w ciągu całego okresu stażu przeprowadziłam dwa zajęcia w obecności pani Dyrektor. Każde prowadzone przez mnie zajęcia poprzedzałam przygotowaniem scenariusza, z dokładnym określeniem celów ogólnych i szczegółowych oraz przebiegiem zajęć. Obserwacja i analiza zajęć prowadzonych przeze mnie w obecności opiekuna stażu wpłynęła na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie zajęć. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy scenariusze zajęć, natomiast po każdym działaniu omawiałam przebieg, wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy.

    Przez cały okres stażu prowadziłam wykaz obserwowanych zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu oraz wykaz zajęć prowadzonych przeze mnie. Omawianie wraz z opiekunem stażu zajęć prowadzonych przez moja osobę wpłynęło na wyraźną poprawę jakości prowadzonych przeze mnie działań dydaktycznych i wychowawczych. Hospitacje zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu były istotnym elementem doskonalenia mojego warsztatu pracy i umożliwiły mi poznanie ciekawych metod i form pracy z dzieckiem. Przed zajęciami analizowałyśmy i omawiałyśmy scenariusze zajęć, natomiast po każdym działaniu omawiałyśmy jego przebieg, dzięki czemu wyciągałam wnioski dotyczące sposobu wykorzystania zdobytej przeze mnie wiedzy i umiejętności w mojej pracy. Dokonałam analizy i samooceny zajęć własnych, oraz analizy działań podejmowanych przez opiekuna stażu. 

    Poprzez uczestnictwo w różnorodnych działaniach wzbogaciłam swoją wiedzę i nabyłam umiejętności z zakresu organizowania i przeprowadzania zintegrowanych działań edukacyjnych.

    W ramach realizacji tego zadania obserwowałam dziewięć zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu panią mgr Joannę Skorupę o następującej tematyce:

    ·         „Nad jeziorem” – dnia 22.09.2011

    ·         „Lubimy nie tylko owoce” – dnia 12.10.2011

    ·         „Zabawy kasztanami i żołędziami” – dnia 16.11.2011

    ·         „Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę” – dnia 14.12.2011

    ·         „Nocne światła” – dnia 13.01.2012

    ·         „Ubrania zimowe i letnie” – dnia 23.02.2012

    ·         „Fontanna” – dnia 28.03.2012

    ·         „Na łące” – dnia 20.04.2012

    ·         ,,Konie i koniki” – 16.05.2012

                  Szczególną uwagę zwracałam na rodzaje stosowanych metod podczas pracy z dziećmi, rodzaje stosowanych środków dydaktycznych i form pracy z dziećmi, sposób prowadzenia zajęć, język i komunikację oraz aktywność dzieci na zajęciach.

     

    Podsumowanie

     

    Niniejsze sprawozdanie obejmuje okres dziewięciu miesięcy mojej pracy         pedagogicznej. W sprawozdaniu zostały przedstawione działania, jakie podjęłam, aby spełnić wymogi określone dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy na stopień nauczyciela kontraktowego oraz w pełni móc realizować własne ambicje zawodowe. Praca nad realizacją Planu Rozwoju Zawodowego miała duży wpływ na mój rozwój zawodowy      i osobisty, przyniosła dużo doświadczeń, satysfakcji, a przede wszystkim dała wiele cennych wskazówek, biorąc pod uwagę fakt, iż jestem nauczycielem z krótkim stażem pracy.            W czasie stażu starałam się zgromadzić jak najwięcej wiedzy i umiejętności praktycznych niezbędnych w pracy młodego wychowawcy. Starałam się, aby wszystkie działania, jakie podjęłam, przyczyniły się do rozwoju dzieci i zadowolenia ich rodziców, a także sprostały wymaganiom i potrzebom szkoły. Cieszy mnie fakt, iż udało mi się nawiązać dobry kontakt    z moimi wychowankami, zrozumieć ich, wywołać uśmiech na ich twarzach. Myślę, że podejmowane przeze mnie działania pozwoliły mi uzyskać pozytywne opinie rodziców          i akceptację mojej osoby przez dzieci. Pozwoliło to uwierzyć mi, że podejmowane działania są słuszne, potrzebne i przynoszą pozytywne efekty.

    Po zakończeniu stażu zamierzam w dalszym ciągu doskonalić swój warsztat pracy      i podnosić kwalifikacje. Chciałabym, aby moje zajęcia i wszelkie działania z roku na rok stawały się coraz bardziej atrakcyjne.

     

    1

     

    [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • wzory-tatuazy.htw.pl